Størst, snart minst

Sommerferien nærmer seg med stormskritt og for våre flotte 5- og 6-åringer i Dragaberget barnehage nærmere det seg skolestart. Snart går de fra å være størst- til minst. En ny dør skal åpnes.

Det siste året i barnehagen samles barna på avdeling Trollskogen! Dette har vi god erfaring med. Vi ser at nye vennskap dannes og de har gjerne flere som de kjenner godt og er trygge på når de skal begynne på skolen. Det at bare et alderskull er samlet dette siste året gjør at det kan være lettere å planlegge aktiviteter der barna opplever mestring samtidig som aktiviteten er utfordrende. Sammen gjør vi masse kjekt og barna har forventninger til det siste året i barnehagen. De har sett venner som er førskolebarn, de har sett noe av innholdet i førskole- gruppen fra utsiden, de er nysgjerrige og de har ventet.

Vi fortsetter med å følge barnas spor og har prosjekter med utgangspunkt i barnas interesse. Vi har førskoletrening der barna får ulike oppgaver, noe de synes er veldig kjekt. Førskolebarna er så heldige å få svømmekurs av Stavanger svømmeklubb. Målet er at barna blir tryggere i vann.

Vi liker å gå på tur og da gjerne litt lengre turer enn de gjorde året før. Alle barna får låne hver sin sekk som vi ofte pakke nistepakken i. På turene trenes det på å bli trygge i trafikken, slik at barna er godt rustet når de etter hvert skal ut i trafikken på egenhånd.

Vi legger stor vekt på at barna skal få mulighet til å glede seg til å begynne på skolen. Vi skal legge til rette for at de får med seg erfaring, kunnskap og ferdigheter som skal gi dem et godt grunnlag og motivasjon for å begynne på skolen. Vi besøker skolene og snakker om det å begynne på skole.

Det er viktig for oss å fylle det siste året i barnehagen med mange spennende og gode opplevelser før vi sender dem ut i den store verden.

Takk til alle dere foreldre for av vi har fått blitt kjent med akkurat ditt barn. Sammen har vi opplevd så mye og blitt så godt kjent. Kanskje ikke så rart at vi år etter år tørker litt tårer og kjenner på et vemod når dere lukke porten for aller siste gang.

Døren låses, porten lukkes.

Alt er gjort for aller siste gang.

Gi meg hånden før du reiser,

sett deg ganske stille på mitt fang.

Om det som er forbi er forbi,

da har jeg noe vakkert å si:

Alltid skal jeg huske det vi delte, du og jeg, aldri skal jeg glemme

alt du var for meg.

Tore Ormøy