Nytt uteområde

Vi er heldige som har fått nytt uteområde i barnehagen vår, det har blitt et stort løft for Dragaberget. Lekeplassen spiller på temaet vikingtid, og har en rød tråd til både historie og barnehagens profil. På lekeplassen har vi blant annet det store vikingskipet, skjold og økser til å balansere på, vikingborgen, tønner og ildsted.

Lekeplassen er tilpasset flere aldersgrupper og der forskjellige deler av uteområdet gir ulik utfordring. Barn vil søke utfordringer i leken og får kjenne på mestring når de får til noe nytt. Slik lærer de seg å kalkulere risiko. Det er mange plasser å balansere, klatre, fire seg og rutsje, eller å hoppe. Da får både barn og voksne kjenne på utfordring og etter hvert mestring. -Alt dette ispedd noe skrekkblandet fryd.

Barns lek er gjerne søkende og utforskende, og når lekeområdet innbyr til dette ligger mye til rette for god lek over tid. Det å kunne gjemme seg i hytter eller finne en ny vei ned fra klatrestativet kan være impulsen til en ny lek som gjerne kan vare halve ettermiddagen og fortsette neste morgen.

Lekeplassen er åpen for alle etter barnehagens stengetid, men vi ber alle om å leke fint og å rydde opp etter seg.