Hva skal barna ha på seg?

Klær i barnehagen:

Nå er det vinter og i Stavangerområdet, hvor vi holder til har vi vekslende vær. Man kan vel enes om at det likevel er stort sett ganske vått. Temperaturen kan krype under null, men også opp over fem grader pluss.

Vi har vind og til tider ganske mye av. Snø derimot, det har vi vanligvis ikke så mye av, og kommer det snø vil det ofte raskt bli til slaps. Men ingen sannhet uten unntak, vi som jobber i barnehage husker vintrene hvor det var kaldt i uker og måneder og frost, sne og is ble liggende. Men dette er ikke vår normal. Vår normal er vind, regn og sykkelmulighet det meste av året.

Så hvordan skal barna kle seg for slik vinter?

Ganske likt som de må om høsten og våren, ja for det er nemlig ganske likt.

IMG_5385.jpg

Vi anbefaler som grunnutrustning ull innerst. Ja man kan faktisk ha ullundertøy fra oktober til april her i distriktet. Ullens egenskaper er fantastiske og gir de små et viktig lag helt innerst som «regulerer» temperaturen godt. Blir man svett i ull så er det mye bedre enn i bomull fordi man blir ikke kald på samme måten. Hvilket ulltøy skal man kjøpe?

Her er det muligheter for å bruke mye penger, men ikke nødvendig etter vårt syn. Barn vokser raskt og man må påregne å bytte hver sesong. ULVANG har bra produkter, som DEVOLD og andre aktører i «high end» markedet. Men vi slår et slag for produktene fra SPARKJØP , som kanskje kan gi en bedre pris. Mange barn har også gode produkter fra PIERRE ROBERT som vi kan handle i matbutikken, det er jo ganske praktisk.

Videre så anbefaler vi som Lars Monsen ville gjort å kle seg lag for lag. Med bekledning som er lagvis har man mulighet til å regulere temperaturen utover dagen.

Kanskje holder det å bare gå i ullundertøyet inne for å så hive på seg et lag eller to når man skal ut å leke. En kjole, t-skjorte oppå ulltrøye, bomullsgenser, bukser o.l funker fint til neste lag.

IMG_5384.jpg

Når vi skal ut så er det vinterdressen, barnehagedressen eller parkdressen(kjært barn har mange navn) vi stort sett tyr til.

Utvalget er stort og som vi har sett i enkelte tester , er det ikke alltid den dyreste som er den beste. Men den må være slitesterk, varm og holde barnet tørt i all slags vær. I tillegg skal den være god å bevege seg i. Linker til noen her: XXL , STORMBERG Hvis det ikke er for lkaldt kan vi ta denne rett på forrige lag, men er det skikkelig kaldt kan en tynn fleecegenser/bukse, eller et lag til med ull være nødvendig. Barnehagedressen(Vinterdressen) er et fantastisk plagg som holder ungene tørre og varme, samtidig som de kan bevege seg godt.

På beina har vi vintersko eller forede støvler.

Hvis det er så vått at vi må ta på oss regntøyet legger vi til et lag med klær slik vi gjør på de kaldeste dagene under vinterdressen. Sjekk ut regntøytesten

IMG_5383.jpg